פילאטיס מכשירים או פילאטיס מזרן או אולי פילאטיס שיקומי?

11 ביוני 2022

מה הכי מתאים לי? מה הכי אפקטיבי? מה אם אני רוצה ללמוד להדריך או רוצה להתאמן?
התשובה הנכונה אינה פילאטיס מזרן או מכשירים או פילאטיס שיקומי.
ההגדרות וההבדלות האלה יכולות מאוד להטעות ובמקרים רבים לחטוא למטרת העל של השיטה החכמה כל כך.

לשיטת פילאטיס יש פילוסופיה ושלושה עקרונות יסוד מנחים.

נשימה - הנשימה היא התנועה הראשונה שאנו מבצעים.

הרפרטואר הנרחב משפר את יכולת הנשימה שלנו.

נשימה טובה משפרת ומשפיעה על רמת תפקוד גבוהה פיזיולוגית, מנטאלית ונפשית.


פיתוח מאוזן של הגוף - בכל שיעור ואימון נתרגל את כל אזורי הגוף ונכלול עבודה על כוח, גמישות, טווחי תנועה, קואורדינציה.


מחויבות ואחריות של אדם לגופו - עלינו להמשיך ולאמן את הגוף בהתמדה ובמסירות.

התרגול נעשה מתוך מודעות מליאה לתנועה בעת הביצוע.

על כל אדם לקחת אחריות מליאה על תוכנית האימון שלו, להכיר אותה ולשלוט במרכיבים השונים שלה. נעלה בדרגת הקושי ונוסיף תרגילים רק כשהושגה באלה הקודמים שליטה מירבית.


אז מזרן או מכשירים?

המזרן הוא מכשיר, apparatus, בדיוק כמו שאר המכשירים כדוגמת הרפורמר, קאדילאק או הכסא. בכל תרגיל ותנועה על כל מכשיר כולל המזרן, יינתן דגש מירבי לתנועה והנשימה וכיצד הן תומכות ומשפרות אחת את השנייה.

רפרטואר תרגילי המזרן רמתו גבוהה - הגוף עובד כנגד כוח הכובד ואינו מקבל סיוע מהקפיצים והאביזרים השונים המחוברים למכשיר. רפרטואר המזרן מתאים לאנשים שרכשו כבר ניסיון ומצבם הגופני מאפשר להם לתרגל רפורטואר מתקדם.

מהטעם הזה, תרגילים שתמצאו בשיעורים פילאטיס מזרן חלקם הגדול אינו פילאטיס אלא התאמות והפשטות או שהינם לקוחים מדיסיפלינות אחרות.


מחוייבות ואחריות של אדם לגופו

במרבית שיעורי המזרן והמכשירים, כשכל הקבוצה מתרגלת יחד, הרכב התרגילים חוטא למהות ולעקרונות עליהם מבוססת שיטת פילאטיס.

בשיעורים בהם כל הקבוצה מתרגלת יחד, התלמיד לא יכול לקחת אחריות על גופו, הוא עסוק במעקב אחר המורה והקבוצה ומשתדל לעמוד בסטנדרט שמוביל המורה את הקבוצה. האימון אינו תואם את צרכיו ויכולותיו.


אימון משקם אבל לא רק – התרומה היא לכולם

רפרטואר התרגילים על המכשירים בנוי מבסיסי ועד מתקדם +, משמע ניתן לבחור ממנו רפרטואר מתאים לכל אדם..

המכשיר הראשון, הקאדילאק פותח במלחמת העולם הראשונה, כאשר ג'וזף פילאטיס חיבר קפיצים למיטת בית חולים וסייע לפצועים לתרגל טרם ירידתם מהמיטה. מכאן ניתן להבין ולהסיק עד כמה השיטה והתרגול על המכשירים רלוונטי מאוד למי שצריך להשתקם מפציעה או לאוכלוסיות ספציפיות כמו הגיל השלישי, נשים בהריון או לאחר הלידה ועוד.

העבודה כנגד הקפיצים, עם מגוון האפשרויות מהווה פידבק תחושתי וגירוי מוחי ועוזרת למתרגל לכוון את הגוף. אפשר ביתר קלות להעלות או להוריד את דרגות הקושי.

לכל מכשיר יש רפרטואר מלא ומגוון הנותן מענה לכל אזורי הגוף, מחזק, מגמיש, משפר טווחי תנועה וקואורדינציה.


סגנון האימון המיטבי

לתרגל פילאטיס תוך שילוב בין המזרן והמכשירים כשהתרגול מותאם באופן אישי ומתקיים מעקב משיעור לשיעור. האימון אמור לאפשר ולשפר את הנשימה ולהתייחס אל הגוף כמכלול. בד בבד חיוני שמרחב האימון יאפשר, מצד אחד ליווי של המורה ומצד שני יקנה לך עצמאות ואמון ביכולותך.

הכשרת פילאטיס אופטימאלית

ללמוד הדרכת פילאטיס - משמע למידה מקיפה ולא מפוצלת למזרן ומכשירים - בשיטה כמו שהיא יש הכל, כולל שיקום.